Sellicha: Coca Cola-gekte bij Achilles

In het hoofdartikel kondigde Harald het al aan, twee nieuwe wekelijkse rubrieken op de website en in de Leeuwenkrabbels: de 'Foto van de Week' en 'Sellicha'. Op weg naar ons honderdjarig jubileum neemt Harald ons iedere week mee in een 'trip down memory lane' in 'Sellicha'. Een rubriek vernoemd naar onze clubnaam tussen 1929 en 1935, toen de club door de Nederlandse Korfbal Bond geen Achilles mocht heten (vanwege de gelijknamige club in Almelo), waarop besloten werd de lettervolgorde om te draaien. Lees gauw verder voor Harald's eerste Sellicha-bijdrage over een Coca Cola-gekte: in 1994 werden 200.168 (!) wikkels gespaard.

Introductie: Sellicha

H.K.V. Achilles Opgericht 1 oktober 1922

Toen Achilles in 1929 naar de N.K.B. (Nederlandsche Korfbal Bond, koninklijk werd de bond in 1938) promoveerde, moest de naam van onze club worden veranderd. In Almelo speelde (en nu nog steeds) een korfbalvereniging met dezelfde naam. De bond vond dat de eerste rechten op de naam Achilles in Almelo lagen (oprichting 15 mei 1920, ruim twee jaar eerder dan de Hagenaars van de Hoek van Hollandlaan vlakbij Kijkduin). Dit probleem speelde niet bij de H.K.B. (de Haagsche Korfbal Bond) waarin we voor onze promotie uitkwamen.

Wim Fortanier kwam op het idee de lettervolgorde om te draaien, maar liet Jeanne Fortanier de eer van deze vondst. De uitgeloofde prijs was een theezeefje! Op 6 april 1935, kregen wij onze naam weer terug van de N.K.B.-voorzitter de heer S.A. Wilson. Hij was de opvolger op 15 juli 1934 van Nico Broekhuysen, de uitvinder van de korfbalsport. Het terugkrijgen van onze naam was in hoge mate te danken aan Wim Fortanier en Harry Stempels, die niets onbeproefd hadden gelaten dit gedaan te krijgen. Passende naam dus voor deze rubriek, aangevuld met een naschrift.

Harald Braakman


Coca Cola

Leeuwenkrabbels nummer 45, 56e jaargang 15 juni 1994

Afgelopen, over, tijd om af te kicken. Kunnen we weer eens wat anders drinken, glaasje karnemelk of zo. Of de hele actie actie nou zo’n geweldige PR voor Achilles is geweest: alles wat er in de andere bladen over ons is geschreven de afgelopen weken hield verband met onze Coca-Cola gekte. De geweldige fanatieke verzamelaars die het nog bekend te maken waanzinnige aantal hebben vergaard verdienen een groot compliment. Stel dat we inderdaad het sponsorcontract winnen!

Denk je dat de spaargekte voorbij is, vallen we direct in een nieuwe actie. Nu kunnen we geld verdienen door het sparen van de vleugels van het Always-maandverband. Dus wéér de winkels in.....

Naschrift Harald:

In de aanloop naar het WK voetbal 1994 in de USA organiseerde Coca Cola in maart een leuke actie voor sportverenigingen. Een sponsorcontract ter waarde van 10.000 gulden verdienen? Zorg dan dat je de meeste Coca Cola wikkels verzamelt! Dat hebben we geweten, onder de bezielende leiding van Anita van Leeuwen ging de jeugd aan de slag. Maar ook de overige leden, hun familie, oud-leden, je kon het niet gek genoeg verzinnen maar de eerste helft van 1994 was het 1000% Cola-mania op de club! En het mooie is, Achilles werd de winnaar, weer kampioen van Nederland! Maar liefst 200.168 wikkels (de B1 was de ploegenwinnaar met 91.339 wikkels). De B1 is overigens stijlvol gefêteerd, een verzorgde dag Duinrell en het vervoer heen en terug was per limousine.

Datum 04-02-2020 08:58
Tags