De Vereniging

samensterk.jpg hoofdartikel

Wanneer jullie dit lezen is de vakantie weer voorbij. Bart had mij een week uitstel gegeven om deze blog te schrijven, zodat ik dit tijdens mijn vakantie mag doen, in plaats van vlak daarvoor. De vakantie geeft de mogelijkheid om een en ander eens van gepaste afstand te beschouwen. De dagelijkse bezigheden zijn even niet “dingen moeten doen”, maar “dingen mogen doen”. Keuzevrijheid is heerlijk. In mijn geval: welke (langlauf)route nemen we vandaag ? En bij welk café/restaurant stoppen we voor een lekker drankje en hapje ? Kleine vragen met eenvoudige antwoorden.

hoofdartikel.JPGOndanks de vakantie blijft de vereniging mij, als secretaris, toch wel dagelijks bezighouden omdat er regelmatig mails worden gestuurd, vooral vanuit het KNKV met wedstrijdwijzigingen (die ik dan direct doorstuur naar Jaap) of algemene mededelingen (die ik doorstuur naar de betreffende bestuursleden). Dan realiseer je je hoe mooi en groot onze vereniging is geworden afgelopen jaar als gevolg van de samensmelting. Sportieve successen in de vorm van diverse kampioenschappen en promoties zijn er te over, maar vooral het gevoel dat we één vereniging zijn geworden over de hele breedte, is iets wat mij bijzonder aanspreekt.
In de huidige tijd van individualisering is een vereniging toch een anachronisme (voor wie dit woord onbekend is, zie: https://nl.wikipedia.org/wiki/Anachronisme). Waar de norm tegenwoordig schijnt te zijn “eigen belang voorop” is een vereniging een uiting van “samen kom je verder dan alleen”.
Ook in groter verband zie je deze individualisering helaas steeds meer opduiken: “eigen land/volk eerst “ is de reflex als antwoord op alle vragen die de bewindslieden treffen. Grote vragen waarop het antwoord van teveel factoren afhankelijk is. Muren bouwen in Europa om vluchtelingen buiten het eigen land te houden. Muren bouwen in Israel om de Palestijnen buiten te houden en muren bouwen in de VS om de Mexicanen buiten te houden. Een referendum in Groot-Brittannië om wel of niet binnen de EU te blijven(Brexit) . Dat is allemaal suboptimalisatie (nog eentje: https://nl.wikipedia.org/wiki/Suboptimalisatie). Als individuën (of individuele landen) kiezen voor het eigenbelang in plaats van voor een gezamenlijk belang is het resultaat kleiner dan de som der delen.
Ik ben verheugd dat wij tegen de trend in zijn gegaan en met READY zijn samengesmolten. Voor individuen kan het zijn tegengevallen (bijvoorbeeld: er zijn nu nog maar 8 spelers in het 1e team, het waren er 16), maar voor de vereniging als geheel is het een enorme verbetering, getuige alle successen.
Als de grote wereld er ook zo tegenaan zou kijken (Vluchtelingen beschouwen als potentiële inwoners/werknemers/belastingbetalers in plaats van probleemveroorzakers; Palestijnen beschouwen als medebewoners van het land in plaats van tweederangs burgers; De EU beschouwen als een investering in de toekomst in plaats van alleen maar een bureaucratische organisatie) dan zou de wereld er een stuk mooier uitzien.
Laten wij, op kleine schaal, het goede voorbeeld geven en Den Haag en omstreken er iets mooier uit laten zien door SAMEN te sporten, te feesten en te genieten van elkaars aanwezigheid en daardoor SAMEN VERDER TE KOMEN.

Arthur Bolder
Secretaris HKV Achilles