2.0 Beta
Afgelopen zaterdag was weer een volle korfbaldag waar het hele gezin in actie kwam: in de ochtend de kinderen bij de J-tjes en in de middag de oudjes in het 6e en 7e. Competitie 2.0, waarbij Guinevere in de J13, B4-groen, en Brandon in de J7, B-geel, zitten. Kleuren die paalhoogte, balgrootte, 1 of 2 vakken en vakwissel op tijd of na twee doelpunten weergeven. Indelingen binnen het kleurenpallet worden verder op gemiddelde leeftijd in combinatie met sterkte indicatie gemaakt.
Dit alles maakt het niet bepaald overzichtelijk, maar laten we het maar op wennen houden en dat de 2.0 versie een beta-versie is.
Ja, er zijn klasses en teams waarbij het allemaal soepel verloopt volgens de drie pijlers van de 2.0 versie: plezier, uitdaging en ontwikkeling, maar her en der blijken deze pijlers op zijn minst wat broos. Zo ook bij de J7, de ploeg die ik mede train en coach.
Eigenlijk was ik van plan om een jaar geen trainer te zijn, maar toen Eva het vroeg om de ploeg samen met haar te doen kon ik geen nee zeggen, ondanks een (wat mij betreft nog steeds lopend) verschil in inzicht met een deel van de TC.
Pijler plezier is overduidelijk aanwezig, want de kinderen hebben het naar hun zin met elkaar en van drie keer ruim winnen word je natuurlijk ook blij. Met 14-0, 11-0 en 16-3 kan de J7 het kampioenschap al ruiken, wat het plezier alleen maar groter maakt natuurlijk.
Pijler uitdaging staat met deze uitslagen alleen maar fier overeind als deze geïnterpreteerd wordt als zijnde hoe pijler ontwikkeling overeind te houden. De ontwikkeling van kinderen en ploeg als je amper weerstand hebt in wedstrijden is toch een dingetje. Van fouten leer je namelijk pas wanneer deze gevolgen hebben en niet wanneer deze alleen een vertragende werking hebben op het volgende doelpunt dat je zelf gaat scoren. Ook het leren hoe je bepaalde spelsituaties op moet lossen, het daadwerkelijk ondervinden wat een hoger baltempo doet en waarom tempowisselingen zo belangrijk zijn: allemaal voorbeelden die beter landen bij een wedstijd die in 10-10 eindigt dan bij een wedstrijd die in 16-3 eindigt.
Is er dan sprake van stilstand in de ontwikkeling? Nee, natuurlijk niet. Met wat gerichte oefeningen op de trainingen en instructies zie ik kinderen nu alweer beter worden. Wat afgelopen zaterdag echt heel mooi was om zien, was dat de ploeg ondanks een ruime voorsprong bleef korfballen in plaats van één-schotsaanvallen. Nog mooier was het om te zien dat ze elkaar de kansen gunden en goed keken wie er beter vrij stond.
Het gaat ook vast en zeker allemaal weer goed en in evenwicht komen. Laten we vooral ook met z’n allen kijken hoe we onze jeugd kunnen blijven ontwikkelen binnen de 2.0. Misschien toch wat meer gezamenlijk trainen met leeftijds-en/of kleuren categorieën? Verder zou het natuurlijk mooi zijn om de ontwikkeling van de kinderen in de gaten te houden en idealiter met de trainers te bespreken. Zo kan een mooi en juist beeld ontstaan van wat een kind kan (wat het indelen van nieuwe ploegen soepeler kan maken), maar ook of er individueel of per ploeg/leeftijdscategorie meer aandacht moet worden besteed aan schieten, vrijlopen of andere facetten van het korfbalspel.
En laten we vooral pijler plezier hoog houden, want of je nou in de J13, U19, selectie of het 6e (ook wel U21 aangevuld met een paar oude mannen) speelt: plezier in het spelletje en met elkaar blijft natuurlijk het belangrijkste!
Leon
P.S. Over plezier gesproken: met het 6e willen we binnenkort weer Hitster gaan spelen. Het zou mij leuk lijken om dit misschien een keer een Hitster-avond op Achilles te houden. Er vast en zeker vormen te bedenken waarmee we met een hele grote groep competitief kunnen spelen (en heb daar ook wel gedachtes over). Als er mensen zijn die dit met mij door willen pakken, dan hoor ik het graag ????
Datum | 23-09-2025 11:00 |
---|---|
Tags | Hoofdartikel |